Powered By Blogger

lørdag 2. mars 2013

MOT ET HØYERE LYS av Sigve Lauvaas*Side 40-46 (Bok9-2013)

E.Munch-To mennesker



ROSE

Jeg ser en rose i hagen
Som ingen har sett før.
Den er ny.

Roser er aldri den samme som før.
Våre sjeler fylles
Og forvandles som roser.

Roser gir oss et nytt språk.
Det er klassisk å dele ut roser
Til levende og døde.

Jeg skal plukke en rose til deg
For din store kjærlighet,
At du elsker å dele.


BILDER

Ordene er bilder
Som gir oss kunnskap
Og usynlig kraft.

Som piletrær kan vi løfte
Vårt eget bilde,
Kjenne kronen, og hviske
At vi er.

Ordene er våre åndelige duer
Som måler oss
Og gir oss kraft til å tale.

Som lyset møter oss på veien,
Er ordene våre trofaste venner
Hele livet, helt til klokken slår elleve,
Og vi må gjøre oss i stand
Til avskjed.   

 Side 41 
INGENTING

Ingenting varer lenge.
Om skyene er mørke i dag,
Kan de være lyse i morgen.

Inni meg varer drømmen en tid.
Den sitter fast som et bilde,
Mens lyset kommer og går.

Stillheten i fjellet er ekte.
Ingen kan flytte fjell uten dynamitt
Og kjernebor.

Ingenting er som et fjell.
Det varer lenge, og gir oss en trygg grunn.
Men ingenting er som drømmen
Om den ene, som er et speil
På himmelen.


NÅR ALT ER BORTE

Når alt er tatt bort, er bare lyset igjen.
Dette lyset åpner dører
Til en annen virkelighet, til en ny verden,
Uten sykdom og død.

Når lyset skaper oss om,
Blir alt forvandlet,
Og vi kan se hverandre som før,
Uten skam.

Når lyset kommer imot oss, og favner oss,
Er vi som små barn i et teppe av ull.
Vi pludrer på et nytt språk
Og synger med nye lepper til en ny melodi.

Når alt er tatt bort, stråler lyset fra engler
Som bølger imot oss,
Og vi blir ett i lyset som fugler med hvite vinger.
Det er begynnelsen til et høyere lys,
Der alt er i våre hender.

Side 42
LÆRE

Først lærte jeg å telle til fem,
Så lærte jeg alfabetet.
Nå lærer jeg ingenting, for jeg vet alt,
Og alt er naturlig.

Til og med jordskjelv har jeg lært.
En revne i fjellet kan skape store bølger.
Landskapet rundt synker, eller hever seg,
Og mennesker bestiger nye sletter.

Jeg lærte en gang om å bære
Byrdene for hverandre.
Men om kineserne vet jeg ingenting,
Uten barnelærdomen.

Jeg må tegne nye kart, og male som Picasso.
Da vil noen våkne, og si
At jeg er betydningsfull, at jeg har skjønt
Forskjellen på kunst og plagiat.


SKOG

Jeg er ikke et granfrø, ikke en eikenøtt.
Jeg er en svart skog, et dryppende tre,
En dyp erindring, en kropp med armer og bein.
Og jeg har kronen på.

Jeg puster, og gir av min pust til andre.
Vinden feier over dalen og forkynner.
Skogen bevarer sin egen glans i lyset,
Og løfter seg over alle hus.

Jeg er varmen i rommet, mønsteret på veggen.
Jeg dukker opp på din lange reise,
Og vinker som en god venn.
Jeg lever i høye trær. Jeg lever i skogen.
Jeg er jordens lunge.

Jeg er lyset som farer over alle grenser,
Skjønnheten i landskapet, din barndoms katedral.

Side 43
ORD

Det lille ordet
Har uante krefter.
Store ord sover i lyngen
Og strekker seg til fjellets topp.

Ordene bøyer jorden i en krum bue
Rundt ekvator, rundt
De syv hav som kranser jorden.

Et ord kan være et forord,
Eller et etterord.
Ord er alt som kommer for dagen
I menneskerommet.

Et ord er en spire, et aks i en åker,
Et stjernefrø i vinden
Som lyser som solsikke og timian.
Ordene blomstrer, og formerer seg
I vår hukommelse.

Vi skal gjete ord så lenge vi lever.
For av ord er vi født,
Og til ord skal vi bli.
Det er vår visdom, og vårt håp.


HENDELSER

Å være i hundre, ha alt på g,
Tenke klart og kreativt,
Gjør livet lettere.

Jeg er aldri mer enn nittifem. Jeg maler
Med ord, skaper nyanser
I det mystiske verdensbilde.

Mitt bakteppe hjelper meg å se.
Jeg griper enhver anledning å komme høyere,
Komme nær det hemmelige lyset.
Mange hendelser holder meg våken,
Og jeg er usikker på juryen.

Side 44
HAN

Han brukte sine beste dager
Til å tegne og male.
Mange timer satt han med staffeliet
I vinterhagen, og var oppslukt
Av usynlige nyanser i landskapet.

Han maler fremdeles, på en måte.
Gamlehjemmet er blitt atelier
Med figurer som skal portretteres,
Med og uten sminke.

Han vet å sette maske på sine venner,
Og tenker linjer og furer.
Selv fjellet kunne ikke fått et mer sannferdig portrett.
Her legges ikke skjul på noe.

Han tømmer sine tuber, og fyller stadig på nytt.
Alt skal bli så ekte som mulig.
Han strever med jordfargen,
Og de siste ting.

En gang skal maleren speile menneskene
I lyset fra en stjerne, og kaste lasso rundt månen,
Så vi kan se mer av de uante kreftene i terrenget,
Vår evige vandrehall.


TONE

Gi meg en tone, så jeg kan synge.
Gi meg en sol, så jeg kan se.
Gi meg din kjærlighet, så jeg kan leve
I nær kontakt med ditt evige lys.

Gi meg en stemme som suser i vinden
Og en myriade av engler som passer på.
Gi meg en perle, en dyrebar gave,
Så jeg kan kjenne at du elsker meg.
Gi meg musikk som gleder og gagner,
Og visdom fra evighet.

Side 45
JEG KOMMER

Jeg lever.
Jeg kommer med dansende slør,
Og tørster etter deg.
Jeg er et barn, født i ditt tegn
Og utvalgt av millioner.

Jeg sår og høster,
Og bæres bort.
Jeg flyr når tiden er inne.

Jeg lever i dag
Mellom andre, som et tre
Med knopper og blad.
Jeg holder varmen i en dansende sommer,
Og sanser at jeg er til
Som en brennende stjerne.

Jeg kommer,
Og bøyer meg over ditt ansikt.
Jeg tar imot dine fargerike toner
Som venter i lyngen.

Jeg kommer som en søster eller bror
Med glede, som er samlet i mange år.
Jeg kommer med ord til et dikt
Om å elske til vi dør.


GÅTE

Jeg kommer som en gåte, og overlever døden.
Jeg lever i rommet som en stjerne,
Som et håp fra skapelsen.
Jeg lever i visdommens tegn,
I lampelyset under fallende måne.

Jeg er en gåte, en kvist fra oliventreet,
Et beger levende vann fra Karmel.
Jeg tørster under Sarons vinranker,
Og vil hjem til de som lever nå
Over alle grenser, bak de blå fjell.


Side 46
LYSET



Lyset er en del av alle
Som drømmer i tiden,
Og vokser som syriner.

Tenk, verden er en del av oss
Som svarer i morgensol,
Og strekker hender som vegger og trær,
Som barn i tidens tegn.

Jeg ser bilder, og snakker om alt
Som passerer i lysåpningen.
Jeg bøyer nakken mot stjerner og måne
Og gråhvite skyer.

Jeg er stille, og sover
Som lyng og einer, som gras og fjell,
Og samler ord til et kunstverk.
Jeg velger steiner til grensemuren
For mitt liv.

Jeg er en del av lyset i rommet
Som åpner mine øyner.
Jeg drømmer om nettopp deg
Som forteller om navnet i drømmen,
At vi har ingenting å skjule.

Lyset ser alt, og skaper oss på melkeveien
Til nye stjerner, et høyere lys
Som utstråler bilder fra Paradis.
Kanskje er vi et speil av en engel
Som favner oss i tidens hav?

Jeg berører øyeblikkets lys,
Og favner pustehullet.
Mitt ansikt lyser av evighet
I horisontens uendelige nærhet.

Ensom er jeg, og taus under verdens tak.
Men i alt er jeg en gnist
Som faller til jorden, og oppstår igjen
Til et evig lys, høyere enn stjerner.



Mine blogger

Blogger jeg følger




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar