Powered By Blogger

tirsdag 26. februar 2013

MOT ET HØYERE LYS av Sigve Lauvaas*Side 2-10 (Bok 9-2013)

E.Munch-Selvportrett


I MORGEN

I morgen drar vi til fjells
Og tenker på noe annet.
Vi går til fots
Mot et høyere lys,
Og synger en salme i natten.

Vi legger alt bak oss,
Og ser frem mot høyden
Med utsikt, og supre fjell
På rekke og rad.

I morgen er vi nærmere målet.
Vi hviler fra jag og mas
Under en teltduk
Som blafrer i vinden.

I morgen er vi på toppen
Av Kilimanjaro,
Med bærere og vismenn på slep.
I morgen skal vi svinge oss
Bak et kamera,
Og vise hvem vi er.


KULDE

Det er kaldt i dette landet.
Fossen fryser, og pengene spises opp
Av fallende aksjekurser.
Vi er på etterslep.

Og kulden jager oss hjem
Gjennom tusen år.
Sjøen fryser, og fjellet fryser.
Langsomt blir vi til et isflak på polhavet,
En synkende undervannsbåt.

Det er kaldt mellom menneskene,
Og kulden setter spor.
Det tikker en bombe
Mens vi vandrer rundt og rundt.

Side 3
MØTES

Vi møtes i korridorer,
På handlesenter, ved en billedstøtte,
Eller i parken.
Vi møtes nedover, oppover
Langgaten i Sandnes,
Eller i Metropolen Paris.

Vi møtes med følelser,
Og stryker hverandre på kinnet,
Og kysser i rulletrappen
Som et tappert forsøk
På gjenoppliving av kjærligheten,
Som stadig blir utfordret.


ETTER NOEN ÅR

Hvor mange er mette av hverandre
Etter noen år, etter gamle værmerker?
Det vet bare den som går i nærheten
Og kjenner stanken av parfyme.

Etter noen år blir det stillere i trappene.
De små blir store, og reiser
Med tog og fly og trikk.
Så kommer de igjen med kjæreste
Som bukker og neier.

Etter noen år er døren låst,
Og alle har nok med sitt.
De gamle sitter i glasshus,
Og stirrer mot en høyere etasje,
Med heis og fuglevinger.

Fordi der er mange som mener,
Blir det så lite gjort.
Etter noen år er alle borte
Som bygde grunnmuren til oljefondet,
Og fuglene er stoppet ut.

 Side 4
BYEN

Byen vokser
Både nedover og oppover.
I alle retninger går gater.
Og lysene gir oss håp.
Vi skal nok finne frem.

Byen blir et menneskebur
Med åpning i begge ender.
En kan bo høyt eller lavt,
Med plass nok til alle.


NYE KIRKER

Der bygges nye kirker,
Uten spir, uten klokketårn.
Hvite kirker lyser
Som seil i landskapet.

Nye kirker for en ny tid.
Her er rom nok til alle
Som vil vie sitt liv til tjeneste.
For ordet og lyset.

Og kirken vier alle i navnet.
Både rik og fattig, slave og fri,
Har en oppgave i kirken,
Der bønner stiger til Gud.


BILDER

Bildene på veggen forteller.
Alle som kommer inn i stua oppdager
Bildene som en velkomst.
De hviler trygt imot oss
Som kjærlige ansikter, som hender
Som lyser av godhet og varme.
Bilder er som ord, som budskap
Inn i tiden, i en travel hverdag,
At vi aldri må glemme.

Side 5
LENGSEL

Menneskene har en lengsel
Som er sterkere enn sult og tørst.
Det er lengselen etter den ene,
Som gav oss et hjerte i flammer,
En ildkraft av elsk.

Jeg har en lengsel
Til et høyere lys, et åndedrett
Som er i pakt med engler.
Jeg lengter å se mysteriet i det skapte
Som gjør oss til en del av Gud.


VERDEN

Verden er våre omgivelser.
Men er også vi en del av verden,
Så er verdens ende
Utenfor vår fatteevne.

Er jorden en vandringshall i universet,
Så er vi de første til å se historien
Som en arv av mennesker og gull.


ENSOM

Jeg lever tilbaketrukket.
Maskinene overtar mer og mer.
Snart er jeg bare en vase med nakne strå,
Et skjult kamera i verden.

Jeg holder meg våken av dur
Fra fly og biler,
Og bestemmer meg for å låse døren.
Alt kommer jo på TV.

Jeg lever mitt eget liv, som en klosterbror.
Men har et hjerte som banker for den ene,
Og holder fast på visjonen og håpet,
Om et høyere lys i rommet.

Side 6
REISE

Du reiser
Og omgir oss med lys.
I mitt hjerte er lys
Fra jeg var liten.

Vårens lys vokser i styrke
Og omgir oss hele livet.
Vi lever i skjønnhetens lys
I ditt ansikt.

Jeg bor lunt i ditt tempel.
I din forgård er mange rom.
Jeg undrer meg over evighetens lys,
Og klamrer meg til håpet.

Jeg reiser under din panne.
Under dine vinger finner jeg ly.
Du reder meg en bolig bak alle fjell,
Og åpner porten til en ny dag
I ditt usynlige ansikt.


HVITE FJELL

Det lyser fra hvite fjell.
Det høye lyset over alle fjell
Kommer imot meg på stien.
Og dette lyset opplyser verden,
Og mitt deilige rom blir synlig.

Med ydmykhet holder jeg hendene mot lyset,
Og siler lys til mitt hjerte.
Lyset er kjærlighetens kim, og høytid
Over alle høytider.
Lyset er kraften i vårt liv, og speiler oss.
Lyset helbreder, og opplyser våre tanker,
Så vi kan se Gud i skapelsen,
Og ordet ble lys. Det er en gåte. 

 Side 7
FRED

I fjellet bak de store skoger,
Finner du fred.
I stillheten høres hvert kirkespir.
I forlengelsen av ditt syn
Ser du horisontens lyse skjær.
I høyden troner Jerusalem
Under hvite skyer.

Stillheten er vakker for den som får
Oppleve et speil av himmelen.
Den som savner fred, har en vei å gå.
En hånd vil gi oss varme og lys.
Da er vi på høyden.

Vi kler våre drømmer med fred.
Vi fyller vårt hjerte med stillhet
Fra landskapet, fra kirketårnet.
Kirkens klokker kaller til fred,
Og bønn om fred.
Fred er en lengsel i vårt blod.


DIKT

Et dikt kan forandre verden.
Noen ord med håp
Kan få motorene til å svive..
Vi trøster hverandre med ord.

Et dikt kan åpne våre øyner,
Og får oss til å se lys i tunellen.
Vi går frimodig videre,
Og tar ordene med oss.

Et dikt kan være noen ord til visdom,
Sannhet og kjærlighet.
Ordene kommer til oss fra arkivet
Eller supermarkedet.
Som nye mandariner, eller epler
Kommer ordene som tente lys
Inn i vårt levende hjerte.

Side 8
TIDEN

Tiden går. Og du vet
Livet går samme veien.
Tiden er som et samlebånd.
Den går uavbrutt.
Og vi er i tiden.

Det er sevje i trærne,
Og vi har varme i kroppen
Til å følge tiden
På sin runddans i rommet.

Tiden går fra fjell til fjell,
Fra pol til pol,
Til verdens ende.
Der skal tiden feire hundre år,
Og legge opp.


VIND

Tiden er inne. Klokken slår.
Solen kommer.
Vinden kommer med varme hender
I åker og eng.

Solen glir over fjellene, glir som en skiløper,
Og stanser ikke før den står ved stupet
Og ser seg tilbake.

Vinden lusker i tunet,
Og jager på isbre og fjellkam,
Mens kvelden legger seg over gard og grend.

Vinden gir meg seil
Så jeg kan komme frem til den store dagen,
Der vinden skal ha stevnemøte
Med sommersol og klokkeklang,
Og ungdomsdans i vind på Jæren.

 Side 9
VINDEN SYNGER

Den iskalde tonen i trærne
Faller sammen i min inderlige gråt.
Vinden synger
Før huset bygges,
Før alt er asfalt og grus.

Lyset synger en stille melodi
For prest og kateket,
Og alle barna som går forbi.
Og det er julekveld.

Vinden synger med en iskald røst
Gjennom marg og bein,
Over fjell og hav.
Og trærne synger i vinden
Sammen med oss
Som er igjen.


SANG

Landskapet synger en hymne
For lyset som kommer tilbake.
Og sangen strømmer i elven
Med rester av måneskinn.

Og solen fyller jorden med glede,
Og sviver rundt seg selv,
Som en båt uten årer, som et tegn
På uendelig tillit.

Landskapet synger vår pris dagen lang.
Og i mørket hviler all naturen
Som en evig drømmer.

Og sangen stryker sine strenger
Over vårt nakne kinn,
Og former et hjerte på veggen.
Det evige lyset fyller oss med fred,
Og vekker oss or søvnen.


Side 10

MITT DIKT



Mitt dikt er ikke viktigere

Enn en skilsmisse
Som følger solen fra dag til dag.

Jeg klamrer meg til fyrtårnet
For å se bedre,
For å ha denne kontakten
Med det overnaturlige.

Et høyere lys skal etterjage meg
Alle mine levedager.
Mitt dikt vil speile lyset,
Og oppta lyset i sin kapsel.
Den er omega3 for alle som smaker.


VITNE

Der finnes øyenvitner til alt som skjer.
Hvert menneske har sine vitner.
Og tomrommet mellom oss
Er en verdifull oase.
Vi puster.

Trærne puster, og fiskene puster.
La oss ta vare på jorden.
Våre søsken skal vitne for landskapet,
Og englene skal vitne for oss.
Vi lever.


BARN

La oss kysse barna. La hver søster og bror
Oppleve kjærlighet, kjenne at de er elsket.
La oss dele melk og brød, tid og krefter.
La oss strekke oss mot lyset og synge.

Og noen ganger kan vi hvile i graset,
Og kjenne at graset puster. Vi er et tre.
Vi er i slekt med underet. Vi er et blad
For visdom, hvor navnet er skrevet.
  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar