Powered By Blogger

fredag 1. mars 2013

MOT ET HØYERE LYS av Sigve Lauvaas*Side 31-39 (Bok 9-2013)

E.Munch-Fjellmotiv

JEG SER

Stans ditt spill.
Kom ut i dansen.
La masken ligge.
Kom til en deilig sol
Under månekammen.

Kom med ditt nærvær,
Og bli hos meg
Til kloden bryter sammen.
Kom ut av ditt rom
Til min brede favn.

Stans spill rundt grøten.
Kom til menneskenes hjem,
Til de smilende tulipaner.
Kom under himmelbuen
Med dine øyner,

Kom under hvite skyer,
Under klodenes sol,
Og løfte meg til den syvende himmel,
Så jeg kan se ditt speil,
Og være hos deg når jeg sovner.


KOM

Hva venter du på?
Kom som en lilje, et aks, et strå,
Og gi meg en ny sang.
Gi meg ditt smil fra det høye nord,
Og bær meg til stranden.
La oss vasse i tare og tang,
Og kjenne at vi hører til.

Kom edle diamant,
Min skatt fra Soria Moria.
Lær meg å elske ditt navn
Som en salme i skogen,
En stemme fra orkesterplassen
I Tempelborgen. Du er min nattergal.

Side 32
SOMMER

Dypt inne i meg er en sommer,
Et lys som aldri svinner,
Et bilde av en engel.

Der sildrer en bekk i sommervarmen,
Og eventyret har nettopp begynt.
Det glitrer i sol.

En ny verden vokser rundt meg.
Maleriet tar form,
Og signaturen står til høyre.

Vinteren er forbi, og tiden renner.
Og jeg lever i en varm sommer
Som aldri tar slutt.

En uendelig sommer, med nære bånd
Til det usigelige, fortrolige,
Har gitt meg et nytt hjerte.

Det stråler gull på alle fjell,
Og jeg er som sluppet at av vinterhiet,
Blindet for den store kjærlighet,
Som omslutter meg,
Og bærer meg som et speil
Av ditt ansikt.


TID

Tiden renner ut av mine hender.
Jeg står ribbet igjen,
Opptørket av sol og vind.

Tidens lange vandring gjennom verden
Har et slep av mennesker
I sin hule hånd.

Tiden er hverandres hjerte fra fødselen,
Til kloden hogges opp
Til gjenvinning av en ny jord.

Side 33
LYSET

Lyset legger sitt sjal over oss
Og kveler mørket.
Lyset gir oss luft og tid
I en hemmelig blanding,
Og holder oss høyt over vannet,
Så vi kan se Gud.

Tiden plukker stein på stein
Fra tårnet, til vi står ribbet igjen
Som et lite lys.

Lyset bærer oss den siste stubben,
Til vingenes plass,
Der alle får i oppdrag å fly.

Jeg stiler mot et høyere lys,
Og ser etter høye fjell
For å komme nær.

Mange mennesker reiser til Oljeberget
For å stige til et høyere platå,
For å lytte etter englesangen
Over Jerusalem.


DANS

Solen danser gjennom gatene,
Og ansikter møter seg selv
I en lykkelig drøm.
Alle fortrolige danser i rommet,
Og strekker seg som syriner og poppel
Mot en strålende sommerkveld.
Solen danser i sivet.

Og stranden ligger badet i sol,
Og alle danser tango, og bader
Som ender og gjess,
Og kysser hverandre som dråper i vannet,
Til kjærlighetens pris.
Og alle har et eventyr til gode.

Side 34
TOMHET

Kirken er tom,
Uten musikk, uten kor.
Stille tomhet jager gravplassen.
Kirken har spiret festet
I skjelvende jord.

Kirken er befridd.
Det er fullbrakt.
Korset er tomt,
Graven er tom,
Og ord gjør ingen mette.

Kirken er i sorg,
Åkeren er avsvidd,
Og presten er reist.
Skipet er i opprørt hav,
Men alle har en grav å gå til.


TREET

På alle greiner er lauv,
Og solen gyller treet.
I glede over å se skogen,
Går jeg en tur.

I stille morgenstund med fuglekvitter
Opplever jeg at skogen lever.
Mykt som katteføtter går jeg
Over myr og mo.

Treet er en del av oss, av verden.
Og våren gjør gjenfødelsen synlig.
Vi kan måle krefter med Gud.
Lyset er det høyeste punkt
I tilværelsen.

Vi er greiner på treet, vi er lauv.
Men stammen er livet, talerøret
Fra skapelsen, det evige
Som er opphøyet og usynlig.

Side 35
HVITE FJELL

Strålene er hvite.
Fjellene har nattlampen tent.
Gjennom tidens rom går hvite lys
Mot en ny morgen.
Og lyset fyller jorden med liv
Og underfulle stråler
Fra høye himmeltårn.

Det fins et fjell for glede og sorg.
De store hvite fjell har alt,
Og lyser gjennom skjelvende lauv til oss
En bivrende sommerkveld
Med svaner i elven.
Her sitter vi og brenner bål
Med lyse drømmer.


FAMLER

Du famler etter meg,
Vil røre meg,
Kjenne nærhet og varme,
Dykke ned i gleden
Av å se engler.

Famle i et fremmed hjem
Etter dørhåndtaket,
Etter vinduet, og stolen,
Kjenne varme fra ovnen,
Elske stillheten.

Du famler i denne verden
Mellom stjerner,
Med stumhetens segl,
Og gjemmer dine lengsler.
Du lovpriser stillheten
Og lyset over ditt ansikt,
Visdommen i ordet.
Og holder deg våken
I kjærlighet til underet
Julenatt.

Side 36
TID

Et barn har tiden foran seg,
En olding har det meste bak.
Men begge lever i tidens rom
Med ryggsekk og nistepakke.

Begge har varme hender fra fødselen,
Og vandrer i egne spor.
Tiden har vegger og tak,
Og ingen kjenner verdens ende.

Veien går i etapper, med svak
Høyre og venstresving, opp bakker
Og ned bakker, mot en evig slette
Som lyser av ørsmå blomster.

Tiden stryker oss i håret.
Det blir tynnere, gråere, og til slutt
Må vi klippe neglene på venterommet,
Før den siste dressen gjøres klar.


ÅPNE VINDUER

Vinduet skal være halvt åpent om natten
Så jeg kan høre epletreblomstene synge,
Så jeg kan se stjernene som vil inn
Og kjenne lukten av hegg og kløver.

Slippe dansen i landskapet inn,
Og bøy deg frem, og kyss din elskede.
Månen er ditt øyenvitne,
Og bærer skåler av gull til vinduet
Mens du sover.

Åpne vinduer mot hennes øyner,
Som stråler mot din hud, mot ditt ansikt,
Og favner deg i en mystisk natt
Som brenner hjerte og sinn
Med langsomme drypp fra oliventreet,
Vår evige pust.

Side 37
HVERANDRE

De finner hverandre.
Smil streifer smil.
To øyner møtes i speilet.
Vennskap oppstår i tidens hjul.
Og nærhetens grenser blir brutt.
Det smaker av vår.
Det smaker av en ny begynnelse.

Mennesker forteller hverandre:
Nå er vintreet modent.
Oliventreet står i full blomst.
Og jordens øyner er plantet i oss.
Vi er barn i dette rommet
Av sitrusfrukter og honning.
Og månen forteller våre drømmer.


STIRRER

Vi stirrer mot et høyere mål,
Over buen, over stjerner.
Vi stirrer etter en stigende sol,
En smeltedigel.

Vi stirrer omkring oss, og langt frem.
Og tiden sluker våre skritt.
Vi ser på det nedbrente bålet,
På de brente broer.

VI stirrer ut i rommet, der ord aldri dør,
Der navnet er skrevet med gull.
Vi stirrer om kapp med hverandre,
Og jager mot det hvite fjell
Over alle grenser.

Vi stirrer mot forvandlingens time,
Og har lyktene tent.
Natten er kjølig på morgenkvisten,
Og vi er dårlig kledd
Før det skjer, det som må skje.
Vi løftes i en hvit sky i det blå, blå rommet.


Side 38

KRAFT


Jeg er kraft. Jeg er lys.
Jeg er ordet som skaper.
Jeg er klangen
Som dirrer mellom høye fjell
Og former musikk.

Jeg er kraften fra innsiden,
Fra dypet, der hjertet banker
Og tjener oss hver dag.
Jeg er kraften som blir målt
Av engler.


NÆRVÆR

Jeg er nærvær i mørket,
Lys i tunellen,
Vinden som stryker føttene
Og løfter sjelen.

Jeg er din venn, og favner deg
Som min høyeste skatt
Jeg gir deg et forvandlet liv
Som lyser på veien.

Jeg er navn på dine lepper,
Ord som gjenskaper.
Jeg gir deg mine frø, og blomster
Fra eplehagen.

Jeg synger deg gjennom livet
Med en kraftig stemme,
Og løfter deg mot et evig lys,
Der alle er samlet.

Jeg er en pilegrim på vandring,
Langs modne kornåkrer.
Høstfolkene gjør seg klar,
Og himmelen er en åpen dør.

 Side 39
VANN

Uten vann, må vi tørste.
Uten brød, må vi hungre.
Historien beretter lange rader mennesker
Som ikke overlevde.
Og nye føddes, ny stjerner kom til.

Jeg er en voksende sjø, en brønn
Som aldri går tom.
Jeg har et navn, og en båt.
Snart er det tid for å fiske
Til et større måltid.

Det finnes en sjø for alle.
Uten vann kan vi ikke kjærtegne,
Og våre drømmer skrumper til ørken.
Vi trenger et hav, og en båt
For å komme over til andre siden.


STILLHET

Vi etterlyser stillheten.
Fjellet etterlyser oss.
Som ivrige barn når vi høyden,
Og setter oss på varden
For tileigne oss det uendelige landskapet.

Stillheten fører oss til en grønn dal,
Der kurvblomstene stråler,
Og bekken sildrer sakte.
Her er fred og stillhet
Mellom hvite snøklokker.

Stillheten gir oss overskudd til å leve
Kalde vinternetter.
Vi blir fylt av indre ro og glede
I stillhetens hus.
Her kjenner vi nærhet, hjerte til hjerte
Mot en høyere sol,
Der sykdommens slør er tatt bort,
Og fuglene synger for alle.

   
  
   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar